Mooky is een nieuw digitaal leesplatform waarmee literatuur en (non)-fictie wordt verrijkt met digitale elementen. Zo’n verrijkte publicatie wordt een mooky genoemd. Mooky staat voor 'multimedia & booky'. Een mooky is een 'e-book 2.0': een digitale leesbeleving met onder andere afbeeldingen, video's, audio, voorlezen, klikbare woorden en verschillende vormen van interactie. Het biedt een eigentijdse leeservaring aan jongeren.
Dankzij de samenwerking die Rijnbrink startte met Mooky is het boek 'Match' van Buddy Tegenbosch omgezet naar een mooky die gratis beschikbaar wordt gesteld voor jongeren in Gelderland en Overijssel. De Gelderse en Overijsselse bibliotheken kunnen de mooky vanaf 26 september gratis aanbieden richting jongeren. Voor de rest van Nederland is de desbetreffende Mooky tegen betaling te lezen.
De toolkit
Om Mooky onder de aandacht te brengen bij de doelgroep is er een toolkit beschikbaar gesteld. De MarCom toolkit bestaat uit de volgende middelen:
- Een WebShare pagina die door de Bibliotheek kan worden overgenomen op de eigen Bibliotheek-website (inclusief handleiding)
- Berichten voor sociale media
- Concepttekst persbericht
- Een korte video van PSV-voetballer Armando Obispo waarin hij vertelt over hoe zijn eigen verhaal lijkt op dat van hoofdpersoon Jim uit 'Match'.
- Afbeeldingen die gebruikt mogen worden in de communicatie
In de middelen wordt verwezen naar een code die speciaal is gemaakt voor Gelderse en Overijsselse jongeren: met deze code kan de mooky 'Match' gratis gelezen worden!
Bereik jij de doelgroep liever op een andere wijze?
Prima! Gebruik de informatie uit de toolkit dan om een eigen draai aan de campagne te geven.